Lekre såper i glassflasker står pent plassert på hotellene til De Bergenske. På flaskene står det “Fitjar Islands – Fjellheim”. Håndsåper med duft av einebær og nyhogget tømmer, et friskt og deilig pust av vestnorsk villmark. Inspirert av den flotte fjellheimen på øyen Fitjar.
Produsenten er Fitjar Islands – et navn basert på at all utvikling og produksjon foregår på Fitjar, på vestkysten av Norge.
Den lille bedriften er genuint opptatt av å lage autentiske, naturlige produkter gjennom tradisjonelle produksjonsteknikker. Duftene er inspirert av landskapet bedriften er omringet av, og har navn fra steder rundt Fitjar; Fjellheim, Folgefonn, Slåtterøy.
På badet på Bergen Børs Hotel.
Da De Bergenske ble kjent med Fitjar Islands sin filosofi og produkter, ble det full klaff. Samarbeidet ble et suksessfullt faktum.
– Vi ønsket en lokal bedrift som leverte høy kvalitet og norske produkter, aller helst vestnorsk. Med dette som mål, ble det full klaff med Fitjar Islands som innfridde alt – og mer, sier Kjetil Smørås, direktør for hotellkjeden De Bergenske.
For akkurat som hotellfamilien De Bergenske, har Fitjar Islands fokus på det lokale, hjemmekjære og kvalitetssterke.
– Såpen Fjellheim passer De Bergenske sin identitet på alle måter. Duften minner oss om natur og Vestlandet, og turismen handler ofte om nettopp det – fascinasjonen for naturen. Vi ønsker at gjestene skal oppleve noe annerledes når de kommer til våre hotell og lokasjoner. Da er det fint å kunne tilby produkter som gir en opplevelse av det autentiske Vestlandet, forteller Smørås, og legger til:
– Gjestene er svært begeistret for såpen, og vi får kommentarer på at de liker helheten den tilfører vår lokale identitet. De liker veldig godt duften, og mange kjøper med seg såpen hjem, da vi også selger den i resepsjonen, sier Smørås.
Badetrom på det koselige Heimen Hotel.
At folk faller for Fitjar Islands-produktene, merker også produsenten selv – både blant nasjonale og internasjonale kunder.
– Kundene elsker produktene, og blir hektet fra første gang de prøver. Hver eneste uke får vi tilbakemeldinger fra kunder over hele verden som roser produktene. Det samme gjelder for De Bergenske sine hotellgjester. Ukentlig mottar vi faktisk mail verden over fra gjester som har bodd på De Bergenske sine hoteller, og angrer på at de ikke kjøpte med seg produkter, sier Monica Sanchez i Fitjar Islands, og fortsetter:
– Kundene våre er faktisk så lidenskapelig glad i produktene våre at vi blant annet har fått tilbakemeldinger som “Pasta er for Italia det samme som Fitjar Islands-såper er for Norge”, smiler Sanchez.
Ikke bare er produktene velduftende, autentiske og rene. De er også miljøvennlige på mange måter.
– Vi bruker kun milde, naturlige ingredienser som er bra for både huden og miljøet. Det er ingen mikroplast, parabener, mineraloljer eller syntetisk parfyme blant ingrediensene. Vi bruker resirkulerbart glass og papir så langt det lar seg gjøre. I tillegg betyr jo lokal produksjon å redusere miljøavtrykket fra transport. Refill-løsningen reduserer også mengden emballasje og avfall, forteller Sanchez.
Dette påpeker også Smørås som en av årsakene til samarbeidet med Fitjar Islands.
– Vi har byttet ut all engangsemballasje til såpeprodukter med glassflaske. Den reduserte bruken av plast på hotellrommene er en del av miljøstrategien vår, sier Smørås.
Les også saken: Hotellgründeren: – Vi er Bergen
Sanchez får ikke skrytt nok av De Bergenske og Smørås for det suksessfulle samarbeidet.
– De Bergenske er fantastiske på alle nivå, og det er sann glede å jobbe for hotellfamilien. Som et lite selskap har samarbeidet med De Bergenske gjort det mulig for hundrevis av mennesker å oppdage og forelske seg i produktene våre, og det har hjulpet oss å nå et nivå av forutsigbar stabilitet som er avgjørende å ha i en etableringsfase, sier Sanchez og roser hotellsjefen Smørås:
– For meg er Kjetil Smørås en visjonær som forstår at å utvikle solide lokale samarbeid er ekstremt viktig – ikke bare som et markedsføringsverktøy for egen vinning, men for å gjøre en viktig forskjell i norsk økonomi og utvikle den sårt tiltrengte alternative industrien innen dette segmentet. Det er først og fremst veletablerte mellomstore og store bedrifter som kan utgjøre denne forskjellen ved å inngå samarbeid med unge selskaper og være en viktig del av selskapets første vekstår. Valget som De Bergenske tok med oss, og ikke minst med flere av de andre leverandørene sine, er et bevis på de gode verdiene De Bergenske står for, og den viktige, verdifulle kulturen de har bygget opp gjennom årene.